nuffnang ads

Search This Blog

Wednesday, September 19, 2012

Cara untuk Selesaikan masalah kewangan dan hutang ( bangkit dan atasi beban kewangan dan hutang dengan pantas! )

          Hidup ini umpama roda, kadang-kadang di atas bila kita senang dan kadang-kadang di bawah bila hidup kita dilanda kesusahan. Hidup di dunia materialistik ini semuanya tentang duit, mula dari bangun pagi sehingga malam hari, segala aktiviti manusia memerlukan perantaraan wang atau duit. Dah takde lagi system barter atau swap barangan yang kita perlukan. Zaman sekarang ini manusia dididik memerlukan duit untuk hidup dari sejak dilahirkan, sangat menyedihkan.. Dan wang juga menyebabkan sebilangan besar kita menghadapi masalah dalam mendapatkannya atau mencukupkannya...kita mungkin boleh berkerja, mengambil upah dan berniaga untuk mencari wang kehidupan tapi bagaimana kalau kita telah terjerumus dalam kancah masalah kewangan akibat bisnes yang gagal, atau diberhentikan kerja dan beban hutang yang tidak mampu diselesaikan lagi. Sedikit panduan bagi kawan-kawan yang dilanda masalah kewangan, panduan di bawah ini adalah hasil daripada pengalaman peribadi insan-insan yang berhati mulia yang sanggup berkongsi cara mereka bangkit dari masalah kewangan dan beban hutang

 1)   Senaraikan semua hutang yang ada, daripada yang sekecil-kecil hutang hinggalah sebesar-besar hutang macam pinjaman rumah dan kereta. Kemudian senaraikan mengikut keutamaan yang lebih penting untuk dibayarkan dulu, contoh tunggakan hutang pinjaman perumahan lebih utama diselesaikan dahulu berbanding hutang kad kredit. Kalau tak dibayarkan dulu, bila bank keluarkan surat perintah lelong rumah susah anda nanti. Segala harta benda dalam rumah tu jadi milik bank dan tak boleh bawa keluar, tinggal sehelai sepinggang anda.

 2)   Senaraikan semua harta benda anda yang boleh dijual untuk mendapatkan duit tunai segera, contoh seperti emas, perabot rumah, barangan elektrik, kamera, notebook, handphone, jam tangan, barangan peribadi berjenama anda dan barang-barang perniagaan. Jualkan barang-barang anda ini secara online atau offline, contohnya di mudah.com atau di facebook. Sekiranya anda tolak kat kedai harga yang ditawarkan jauh lebih murah, jadi lebih baik jual sendiri dahulu. 

 3)   Sedikit panduan tentang emas, sekiranya emas anda memang sudah dipajakgadaikan dahulu, anda masih boleh menjualnya. Cari contact pembeli emas terpakai kerana mereka boleh menolong anda menebus emas di pajak gadai kemudian membeli emas anda itu mengikut nilai harga semasa emas. Selepas tolak harga tebus gadai, baki tunai pasti milik anda. Memang sayang emas dan barang-barang kita tu, tapi kenalah berkorban...bila kewangan kita sudah stabil nanti belilah semula. Jangan terlalu beremosi sangat sampai semua barangan ada sentimental value bagi anda..kena ingat kalau hutang tak terbayar sampai kita diisytiharkan muflis...lagi rasa takde value nanti, hidup tak tenteram dikejar hutang.  

4)   Sekiranya pihak-pihak pemiutang anda telefon pastikan anda menjawabnya, berbincang dengan mereka masalah kewangan yang anda hadapi sekarang dan mohon jasa baik mereka untuk memberikan anda lebih tempoh masa pembayaran hutang tersebut. Sekiranya anda tidak mengangkat telefon mereka atau menukar nombor telefon dengan tujuan lari dari dikejar oleh mereka, percayalah tindakan susulan undang-undang seperti surat saman akan sampai ke rumah anda dan ini akan membuatkan anda lebih serabut dan stress!.. Contohnya hutang bank, mungkin hutang kereta anda sudah 4 bulan tertunggak kerana masalah kewangan anda setelah anda berhenti kerja. Ceritakan masalah anda tersebut, biasanya pegawai bank akan mencatatkan sahaja masalah anda itu sebagai rekod mereka dan meminta satu tarikh di masa hadapan yang anda boleh jelaskan hutang tersebut, pastinya mereka akan menasihatkan anda supaya jangan keluarkan kereta tersebut dari kawasan dalam pagar rumah anda bagi mengelakkan si penarik kereta tarik kereta tersebut. Kerana ini akan menyusahkan pihak bank dan juga anda.

 5)   Mohon pertolongan kawan-kawan rapat, emak ayah anda, adik beradik atau saudara mara dengan meminjam wang mereka seorang sedikit. Biasanya susah nak dapat…masa ni anda akan kenal siapa kawan sebenar di masa susah anda, banyak yang nak berkawan atau bersaudara masa kita senang atau kaya saja. Lumrah manusia bila ada duit macam-macam keinginan yang nak dibeli sehingga ada insan yang sangat memerlukan pertolongan pun tak diperdulikan kerana rasa duit tak cukup saja. Hal keperluan sudah lengkap tapi tetap kata tak cukup duit, takut duit yang ada menyusut dan tak cukup makan anak beranak. Padahal umat Islam kena ingat Allah dah menjanjikan bahawa setiap amal sedekah dan pertolongan yang kita hulurkan akan dibalas dengan rezeki yang berlipat ganda, semakin banyak kita menolong orang maka semakin banyaklah pahala dan rezeki yang akan diterima. Jadi anggaplah cara ini sebagai cara sampingan saja, orang kata kot-kot kalau dapat…kita cuba manalah tau ada insan yang berhati murni sanggup menolong kita. Kalau tak berjaya janganlah berkecil hati dan terlalu beremosi sangat yer..baik teruskan fokus anda cara lain bagi menyelesaikan masalah hutang-hutang tersebut.

 6)   Disamping menjual segala harta dan barang-barang yang anda ada, anda juga perlulah mencari kerja untuk menanggung perbelanjaan hidup yang berterusan ini secepat mungkin. Tidak kiralah apa kerja pun asalkan tidak salah di sisi undang-undang dan halal bagi umat Islam. Mungkin gaji tak sebesar mana dan jawatannya tak sesuai untuk anda yang ada ijazah atau sarjana, dinasihatkan kerja lah dulu untuk terus survive..sambil tu cari la lagi kerja yang betul-betul sesuai dengan kelayakan anda itu. Bermula dari bawah semula, bangkit dari zero dan selesaikan hutang piutang yang tertunggak. Jika benar-benar minat berniaga, mulalah kumpul modal sedikit-sedikit dan jangan cuba-cuba mencari jalan mudah dengan membuat pinjaman modal awal dalam memulakan bisnes. Dengan simpanan yang tiada untuk menampung kos-kos kehidupan anda diawal perniagaan, pastinya anda akan menggunakan duit keuntungan perniagaan itu. Jika ini berlaku maka tak akan berkembanglah bisnes tersebut dan jika perniagaan itu mengalami kerugian di awal tahun perniagaan, pastinya tragedi kegagalan dan masalah beban hutang akan berlaku sekali lagi.

 7)   Kebanyakan manusia apabila dilanda musibah dan kesusahan barulah cari tikar sejadah untuk sujud mengadu pada Allah, tetapi bila senang berduit mula lupa dan leka menunaikan tuntutan ilahi dengan alasan terlalu sibuk berniaga dan jumpa client tak tentu masa. Sedarlah bahawa segala rezeki di dunia ini datangnya dari Allah, kalau Allah nak bagi dan nak tarik rezeki itu hanya pada bila-bila masa sahaja yang kadangkala tak terjangkau dek akal manusia. Kadangkala bila kita diuji dengan masalah bisnes yang rugi, ditipu rakan kongsi, atau tiba-tiba syarikat yang kita kerja gulung tikar..perkara pertama yang anda perlu lakukan ialah tenangkan perasaan anda, bersolat dan berdoalah pada Allah yang maha mendengar mohon dipermudahkan ujian ini dan diberikan jalan penyelesaian masalah anda. Jangan lupa untuk menunaikan solat sunat Dhuha di pagi hari dan bertahajjud di malam hari, kadangkala ujian yang diberi menandakan Allah rindu untuk mendengar doa-doa hambanya yang mula lupa dan alpa di kala senang.

 Nukilan hakmilik: Nisasharmeen

16 comments:

  1. Assalamualaikum. Bagi sesiapa yang ingin mengetahui tatacara tindakan undang undang bagi pinjaman Bank boleh rujuk ke blog saya. Semuga memberi manfaat...

    http://ceritahutangbankdananda.wordpress.com/

    ReplyDelete
  2. Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
    Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Suami saya dan saya, mahu menggunakan medium ini untuk bersaksi tentang kerja-kerja yang baik Ibu Clara Alderman Pinjaman Syarikat.
    Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan seseorang bertemu saya seperti Puan Clara, Dia adalah permata yang jarang berlaku dan Tuhan dihantar. Saya Yura mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Puan Clara, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar-besaran dengan penghutang dan Bank, dan kami mendapatkan pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa; sebaliknya mereka membawa kami ke lebih banyak hutang dan akhirnya meninggalkan kita memecahkan sampai aku datang dalam hubungan dengan Puan Clara, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir sebagai syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia tidak suka mereka . Sekarang kita telah akhirnya hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan daripada pinjaman.
    Hubungi Puan Clara melalui salah satu daripada e-mel yang berikut.
    claraloans@financier.com atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut Yurawibawa@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Ada apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


    Nama penuh:
    jumlah pinjaman:
    Tempoh Pinjaman:
    Pendapatan bulanan :
    negara:
    Seks:
    Nombor telefon:
    Tarikh lahir :

    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    JULIETOWENLOANCOMPANY
    (Julietowenloancompany@gmail.com)
    Puan Juliet

    ReplyDelete
  5. Dear Loan Seeker,

    Adakah anda memerlukan kredit kewangan yang mendesak ***? * Pemindahan SanGood gat cepat dan terus ke bank akaun * Bayaran balik anda bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan akaun bank wang * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2% * jangka panjang pembayaran balik (1-15 tahun) Tinggi * Fleksibel *** Pembayaran kemudian bulanan * . Berapa lama ia akan dibiayai? Selepas mengemukakan permohonan *** Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada pembiayaan 24 jam dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan anda.
    Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda memerlukan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang Anda atau melunasi tagihan Anda atau memulai bisnis yang baik, Beli mobil rumah.ini dengan email ini, silverveeloanfirm@gmail.com .. Tuhan memberkati Anda
    Jika anda berminat hubungi kami melalui: silverveeloanfirm@gmail.com dan mengisi borang permohonan pinjaman di bawah.

    borang permohonan pinjaman:
    Nama penuh:....................
    Negara: .....................
    Negeri: ..............Day
    Bandar: ..............
    Seks: .........................
    Nombor telefon:...........
    Jumlah Pinjaman: ...........
    Pendapatan bulanan:..........
    Pekerjaan: ................... ....
    Tempoh pinjaman: ....................... ................
    Tujuan Pinjaman: ......................... ...........
    Alamat emel:...................... ................
    Mendapatkan Silverveeloanfirm@gmail.com
    Good Day Dear Loan Seeker,a Digunakan Sebelum? ....................

    Kami menanti borang permohonan mendesak anda untuk diisi ok. Email Us: (silverveeloanfirm@gmail.com)

    Dengan Salam.
    perak Mrs.silver
    Emaill..silverveeloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  6. ANDA MEMILIKI PENAWARAN PINJAMAN URGENT APLIKAT SEKARANG.
    (Franklinsloans37@gmail.com)
    Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, usaha
    modal, dsb .. Atau adakah anda telah menolak pinjaman oleh bank atau a
    institusi kewangan untuk sebarang sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman
    kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah rendah dan berpatutan
    Kadar faedah 2%. jika Berminat dengan pinjaman? Hubungi kami hari ini di
    (Franklinsloans37@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera atau bantuan kewangan lain?

    Kami menawarkan semua jenis pinjaman sebanyak dua peratus (2%). e-mel kami sekarang
    melalui: Franklinsloans37@gmail.com dengan maklumat berikut

    nama penuh
    tarikh lahir::
    negara:
    pekerjaan:
    jumlah pinjaman:
    tempoh pinjaman:
    tujuan pinjaman:
    pendapatan bulanan:

    E-mel kepada kami sekarang melalui (Franklinsloans37@gmail.com)
    WhatsApp: +19292227880
    Salam
    Mr.Franklin Henry
    Ketua Pengiklan
    FRANKLINS LOANS LTD.

    ReplyDelete

  7. Saya jumpa syarikat pinjaman ini di Facebook dan saya menghubungi e-mel yang saya lihat dan tiba-tiba saya telah diluluskan pinjaman sebanyak $ 60,000 sehingga saya tidak percaya semua ini dapat berfungsi sehingga saya dikreditkan $ 60,000usd Saya akan memberi nasihat kepada sesiapa yang memerlukan daripada pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ini untuk bantuan pinjaman ini adalah e-mel syarikat [ F E D E R A L O A N @ G M A I L . C O M ] .or whatsapp atau panggilan + 1 8 4 5 7 3 1 5 7 1 6.

    ReplyDelete
  8. Halo,
    Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari wang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos itu, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah adalah kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

    jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  9. BERITA BAIK BERITA BAIK

    Saya Puan Mirabel Daniels saya adalah pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai dan sah.
    Kami menawarkan keadaan sebenar dan mudah dengan kadar faedah 2%. dari
    $ 1,000 - $ 100,000. Euro dan Pounds. Saya memberi pinjaman kepada usahawan juga untuk:

    Kredit peribadi,
    Pinjaman pelajar,
    Kredit pengangkutan
    Pinjaman perniagaan.
    pinjaman syarikat

    hubungi saya secara langsung untuk maklumat lanjut.
    E-mel: mirabeldanielloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  10. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman untuk sekitar Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya kira-kira terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk sebuah syarikat pinjaman swasta yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat itu adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan yang terhormat, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya kepada syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, dan selepas itu Mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia hanya satu lelucon, dan mungkin ini salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% tanpa cagaran

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melambung di udara dan dibubarkan dan sekarang perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya. tahu mengenai syarikat fesyen.

    Jadi saya cadangkan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk dihubungi
    ibu christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan bercakap tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan untuk lelaki bijak sudah cukup

    Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan hidup yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp Number +15614916019

    ReplyDelete
  11. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  12. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  13. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  14. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Dalton daripada pinjaman berlian kerana memberi saya pinjaman bernilai 43000 euro. Saya telah ditipu beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman. sehingga saya maksudkan Dalton yang memberi saya pinjaman. jika anda memerlukan pinjaman yang sah hari ini elakkan ditipu dan hubungi pinjaman berlian melalui e-mel: diamondloans24@yahoo.com

      Delete
  15. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Dalton daripada pinjaman berlian kerana memberi saya pinjaman bernilai 43000 euro. Saya telah ditipu beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman. sehingga saya maksudkan Dalton yang memberi saya pinjaman. jika anda memerlukan pinjaman yang sah hari ini elakkan ditipu dan hubungi pinjaman berlian melalui e-mel: diamondloans24@yahoo.com

    ReplyDelete